Oренда державного та комунального майна по-новому: основні зміни

24 грудня 2019 року Президент України підписав Закон України «Про оренду державного і комунального майна», яким вводяться нові правила оренди майна, що перебуває у державній та комунальній власності.

Необхідність прийняття нового закону обґрунтована тим, що процедура оренди майна в Україні, яка регулюється законом від 1992 року, є складною та надмірно врегульованою.

Натомість, новий закон пропонує прозорі правила, які передбачають передачу державного і комунального майна в оренду за відкритими електронними торгами, що, в свою чергу, стане засобом запобігання зловживанням та корупційним діям при передачі майна.

По-перше, закон передбачає формування бази публічних переліків державного та комунального майна, що здається в оренду із двома переліками:

  1. перелік об’єктів, щодо яких ухвалено рішення про передачу в оренду на аукціоні («перелік першого типу»);
  2. перелік об'єктів, щодо яких ухвалено рішення про передачу в оренду без проведення аукціону («перелік другого типу»).

 

По-друге, стартова орендна плата не буде залежати від оцінки майна, а визначатиметься його балансовою вартістю. Закон передбачає, що переоцінка об’єкта оренди можлива в таких випадках:

  • відсутності балансової вартості;
  • якщо залишкова балансова вартість об’єкта дорівнює нулю;
  • якщо залишкова балансова вартість об’єкта оренди становить менше 10% від його первісної балансової вартості.

 

Законом визначені ключові етапи процедури передачі в оренду державного та комунального майна:

  1. прийняття рішення щодо наміру передачі майна в оренду;
  2. внесення інформації про потенційний об'єкт оренди до електронної торгової системи;
  3. прийняття рішення про включення потенційного об'єкта оренди до одного із переліків;
  4. опублікування інформації про потенційний об'єкт оренди в електронну торгову систему;
  5. розміщення в електронній торговій системі оголошення про передачу майна в оренду;
  6. проведення аукціону на право оренди майна або передача об'єкта в оренду без проведення аукціону;
  7. укладення та публікація в електронній торговій системі договору оренди.

 

Ініціаторами закону наголошується, що прийняття закону дасть змогу оптимізувати законодавство з питань оренди державного і комунального майна, удосконалити механізми та процедури передачі державного та комунального майна в оренду, прискорити вказані процеси, підвищити економічну ефективність проведення аукціону права оренди та збільшити надходження до державного та місцевих бюджетів.