Як отримати відшкодування матеріальної шкоди у наслідок ДТП від страховика. Поради юриста.

Статистика вражає – згідно із даними Управління безпеки дорожнього руху Національної поліції України кожного дня в Україні трапляються близько 423-х дорожньо-транспортних пригод, більшість з яких відбуваються саме з вини водіїв автотранспортних засобів.

Важко уявити страшні наслідки таких подій, однак хотілося б зупинитися на не менш важливому питанні - реалізації права власників, авто яких пошкоджено у ДТП з вини інших осіб, на отримання відшкодування завданої матеріальної шкоди.

В Україні діє Закон «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», згідно із яким кожна особа, яка володіє транспортним засобом, зобов’язана застрахувати цивільну відповідальність на випадок ДТП за її участі (так зване ОСАГО). У разі, коли трапляється ДТП з вини такої особи, відповідальність за завдану шкоду несе страховик – страхова компанія, у якій застрахована цивільна відповідальність винуватця події (необхідно одразу зауважити, що отримання відшкодування від страховика – не єдиний спосіб захистити свої права).

На жаль, страхові компанії частіше за все переслідують власні інтереси, що, звичайно, йдуть у розріз із інтересами особи, авто якої пошкоджене внаслідок аварії, а тому домогтися відшкодування від страховиків – це складна справа.

Страховики не зацікавлені виплачувати страхове відшкодування, бо будь яка виплата впливає на розмір доходу страховика, та страховик будь-яким способом намагається уникнути виконання свого обов’язку (ігнорують повідомлення потерпілого, не відповідають на телефонні дзвінки, навмисно затягуючи процес розгляду страхової справи, не ставлячи позначки про отримання документів, призначаючи виплату у меншому розмірі ніж розмір матеріальної шкоди та інше). Однак, як на кожного хитруна знайдеться свій мудрець, так і на кожного недобросовісного страховика знайдеться кваліфікований юрист.

Що ж потрібно робити, аби отримати законну виплату від страхової компанії у повному обсязі? Ось декілька порад:

  1. Повідомлення страхової компанії про ДТП.
    Закон надає три робочі дні, аби повідомити про ДТП страхову компанію, в якій застрахована відповідальність винної особи. Дізнатися назву та контакти страховика можна із страхового полісу винуватця ДТП.
    До того ж, страховики мають установлену форму повідомлення, тому з його складенням труднощі не виникнуть. Більш складними кроками є наступні.

  2. Складення та направлення заяви про страхове відшкодування.
    Протягом 30 днів з дня повідомлення про ДТП необхідно направити заяву про страхове відшкодування страховику. Переконайтесь, що ви вказали усі дані, які є необхідні за законом для отримання страхового відшкодування (перед заповненням заяви слід ознайомитися із положеннями статті 35 Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» або ж скористатися професійною допомогою юристів). 
    Важливість такої заяви полягає у тому, що з моменту її подання до страховика, у страховика починається відлік 90 календарних днів на виплату страхового відшкодування. Тому, чим раніше ви подаєте страховику заяву про страхове відшкодування, тим раніше у вас є шанс отримати грошову суму від страховика.

  3. Зберігання усіх пов’язаних з ДТП документів.
    Для того, щоб довести свої майнові вимоги, обов’язково зберігайте оригінали усіх документів – чеки за оплату ремонту автомобіля, рахунки, акти приймання-передачі із надання послуг ремонту авто, чеки з купівлі складових частин авто та інші.
    Направляйте їх копії до страховика або поштовим зв’язком (рекомендованим повідомленням із описом вкладень), або ж безпосередньо подавайте страховику. Це необхідно для того, щоб страховик під час прийняття рішення про здійснення страхового відшкодування врахував розмір підтверджених належними документами збитків.
    Документи направляйте обов’язково з описом переліку документів, які ви надсилаєте. Це потрібно для того, щоб у подальшому ви могли довести, що такі документи дійсно подавалися до страховика.

  4. Оцінка автомобіля. 
    Страховик має направити до потерпілої особи спеціаліста для огляду пошкодженого транспортного засобу з метою встановлення розміру матеріальної шкоди. Обов’язково ознайомтеся із протоколом огляду автомобіля, що проводився страховою компанією, у разі необхідності надайте їм свої зауваження. 
    Також бажано замовити проведення оцінки авто незалежним суб’єктом оціночної діяльності, у звіті якого будуть відображені об’єктивні дані стосовно дійсних пошкоджень авто.

  5. Якщо страховик ігнорує заявлені вами майнові вимоги, не надає аргументовані відповіді на заяви, використовуйте надані вам законом важелі впливу, що стимулюватимуть страховика до правомірної поведінки.
    По-перше, страхові компанії належать до фінансових установ, контроль за діяльністю яких здійснює уповноважений орган – Нацкомфінпослуг, до якого можна звернутися із скаргою на неправомірні дії страховика.
    По-друге, на страхові послуги розповсюджується законодавство про захист прав споживачів, а тому якщо ваші права порушено – сміливо звертайтеся до Держпродспоживслужби із скаргою на порушення ваших прав як споживача.
    Звертаючись із скаргою, пам’ятайте, що викладення фактів у ній повинно базуватися на відповідних доказах, а тому (див. п. 3 цих порад), кожну обставину необхідно підтверджувати документами.

  6. Стягнення страхового відшкодування через суд
 

Останнім кроком для отримання страхового відшкодування у разі, якщо вищезгадані поради не призвели до бажаного результату, ви маєте право звернутися до суду. Але треба зауважити, що при зверненні до суду ви повинні мати на руках докази незаконних дій страховика, а тому вищезазначені поради є обов’язковими для отримання позитивного результату та рішення суду на вашу користь.

Описані вище поради – це далеко не всі тонкощі та особливості, які спіткають на шляху отримання законного відшкодування шкоди від страхових компаній.

Юридична компанія «Арбітрум» має досвід роботи зі страховиками, а тому у разі ускладнення правовідносин із страховими компаніями, ми готові допомогти вам відстояти свої права.

 

Підготовлено за участі Бондар Єлизавети.

#arbitrium #арбитрум #law #право #закон #lawcompany #юридичнакомпанія #юридическаякомпания #lawlife #instalawyer #insurance #страхування #скарга #lawyer #lawyers #advocate #attroney #юрист #юристХарків #юристХарьков #Харьков #консультація #консультация #юридичнаконсультація #адвокат #юристКиїв #юристКиев #Киев #Київ